torsdag 26. januar 2017

Senkehåv

I blant annet Amerika hvor de fisker fra høye pirer er denne håvtypen mye brukt. Dette av den enkle grunn at ‘’vanlige’’ håver som regel ikke er lange nok til å rekke ned til vannet. Dersom man drar paralleller mot Norge finner vi blant annet denne situasjonen bare i litt mindre skala ved kystmeite fra kaier på Vestlandet. Disse er ofte langt fra vannflaten og problemer rundt håving oppstår fort. Da kjøp fra utlandet er uaktuelt bestemte jeg meg for å lage en selv. Etter en rask tur på Biltema fant jeg fort utstyr som kunne brukes til å lage denne håven.

Du trenger:
Materiell:
-        1xHåv som ikke håvnettet kan slås sammen (valget ble en knuteløs håv fra Biltema art nr.:40100)
-        10 meter tau 6mm eller mer.
-        5xSmå strips
-        1xStort strips
-        1x500gr. søkke
-        Litt tape

Verktøy:
-        Avbiter
-        Saks
-        Lighter til å smelte endene på tauet.

Fremgangsmåte:

1.      Ta av håvskaftet slik at du sitter kun igjen med ramma og håvnettet. Her er det viktig å ha en håvramme som ikke kan slås sammen. SavaGear sin håvramme kan slås sammen og fungerer derfor ikke.

2.      Fest det bakre tauet, dette skal også være det tauet du skal bruke til å heise håven opp. Knytt den ene enden fast der håvskaftet egentlig kommer inn i håven, etter dette lager du en løkke ca. 1 meter opp på tauet.

3.      Mål deretter opp tauet som skal gå fra hjørnene foran på håven. Til dette valgte jeg å bruke det samme tauet til begge hjørnene og heller låse dette med strips slik at det ikke glir. Dette tauet må være ca. 2 meter langt.

4.      Tre tauet til hjørnene mellom løkka til bakre tau og knytt tauet til hjørnene. Pass på at du knytter tauet på samme sted i hvert hjørne av håven slik at den ikke blir skjev.

5.      Fest søkket i bunnen av håvnettet. Jeg valgte å montere dette på utsiden av håven. Grunnen til dette er at jeg driver mye med fang og slipp fiske og ønsker derfor å skade fisken minst mulig ved landing. Det er stor sjanse for at fisken kunne skadet øye, slimlag eller andre utsatte deler dersom søkket hadde vært festet nede i håven.

6.      Løft håven opp slik at du ser hvordan den vil henge når den blir senket ned. Juster eventuelt håven slik at den henger rett. Når du har fått den til å henge rett i hjørnene, lås tauet som går gjennom løkka med noen strips tett oppunder løkka til bakre tau.

7.      Knytt åttetallsknuter for hver halvmeter oppover på tauet, dette er for å få bedre grep når du skal dra opp håven. Jeg lagde i tillegg en løkke i enden av tauet som man kan ta rundt håndleddet slik at du ikke mister den dersom du er uheldig.

8.      Tauet fra løkka til bakre tau og opp til løkka rundt håndleddet kan man selv velge alt ettersom hvor høyt det er der du fisker.

Bilder:

Dette trenger du.

Slik ser en håvramme som ikke kan legges sammen ut, stangen fjernes ved laging av senkehåven.

Slik ser løkka til bakre tau ut. Nederst på bildet ser du tauet som går gjennom løkka og ned til hjørnene som er låst med strips slik at den ikke skal gli.

Knuten jeg har brukt til alle festepunktene i håven kaller jeg ''rennasnare'' som glir ved stramming om dette er knutenavnet vet jeg ikke.

Etter knuten er strammet.

Søkket godt festet på utsiden av håven.

Slik ble resultatet av prosjektet

Nå gjenstår det bare å se hvordan ilddåpen, eneste som jeg er litt usikker/redd for er at den kan begynne rotere på veien ned eller opp til vannet, men håper dette vil gå bra.  Total pris på hele håven er ca. 230 kr.       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar